white and black ceramic cup filled with brown liquid on brown wooden sufface
De werkwijze van Centaurius in het IFMS coaching proces

Lees voor IFMS ook: EIF of 360 graden feedback

Lees voor medisch specialist ook: deskundige professional.

Lees voor patienten ook: cliënten, klanten

INLEIDING

Een succesvolle medisch specialist, ofwel een deskundige professional in de medische sector, onderscheidt zich door voortdurend te streven naar verbetering van zijn vaardigheden en het inzetten daarvan ten behoeve van de patiënt en de samenleving. Daarbij is het essentieel dat elke medisch specialist zich open en toetsbaar opstelt.

IFMS, oftewel 360 graden feedback, wordt beschouwd als een van de mogelijkheden om aan dit streven vorm te geven, naast de reeds bestaande instrumenten zoals vermeld in het rapport 'Optimaal functioneren medisch specialist' uit 2013.

IFMS heeft als specifiek doel het beoordelen, ontwikkelen en waarborgen van het persoonlijke functioneren van de medisch specialist, en wordt ondersteund door de Nederlandse Artseneed van de KNMG uit 2010.

Wat is IFMS ?
IFMS: Individueel Functioneren Medisch Specialisten is een evaluatief systeem dat zich richt op het verbeteren van de kwaliteit van het individuele professionele handelen van medisch specialisten. Dit wordt bereikt door middel van periodieke gesprekken waarin omgevingsfeedback, het eigen portfolio en zelfreflectie worden besproken. Deze gesprekken vinden plaats in een vertrouwelijke setting en dienen als input voor een individueel ontwikkelingsplan.

In een opvolgend gesprek, waarvan de details te vinden zijn in de FAQ, worden naast het bespreken van nieuwe zelfreflectie, het geactualiseerde portfolio en nieuwe omgevingsfeedback ook de resultaten van het ontwikkelingsplan besproken en indien nodig bijgesteld.

Het IFMS-coachingsgesprek fungeert als een spiegel voor het eigen functioneren en is dus niet bedoeld als beoordelingsgesprek.

a young child is being examined by a doctor
a young child is being examined by a doctor

De IFMS instrumenten tijdens het traject (*2):

1. Een zelfevaluatie, waarbij de medisch specialist (lees: deskundige professional) het eigen functioneren evalueert;
2. Een portfolio, waarin de specialist het eigen professioneel functioneren beschrijft en bijhoudt;
3. 360 graden feedback, waarbij de feedback uit verschillende bronnen mag komen, maar de inbreng van patiënten/cliënten, collega-specialisten, a(n)ios en medewerkers binnen de organisatie onmisbaar is;
4. Een vertrouwelijk evaluatiegesprek tussen een (getrainde) gespreksleider en de medisch specialist waarin zelfevaluatie, feedback en ontwikkeldoelen besproken worden;
5. Een vertrouwelijk persoonlijk ontwikkelingsplan (POP), waarbij de ontwikkeldoelen door de medisch specialist zelf worden geformuleerd en gevolgd;
6. Een follow-up, waarin de voortgang op de ontwikkeldoelen worden geëvalueerd.

*literatuur: (2) Leidraad IFMS definitief OMS
zie ook: https://www.knmg.nl/opleiding-herregistratie-carriere/herregistratie/herregistratie-eisen-1.htm

Stappen in het IFMS traject:


Stap 1: De metingen
Het IFMS-traject is opgebouwd uit meerdere vragenlijsten over uw gedrag, kennisaspecten en patiënten feedback. De specialist vult als eerste stap deze vragenlijsten in, en nodigt zijn omgeving uit om (het mag anoniem) een 360 graden terugkoppeling te geven op zijn/haar handelen en communicatie skills aan de hand van vragenlijsten. Hiervoor wordt een tijdslimiet gegeven voor terugzending van de vragenlijsten, b.v. 1 maand. De omgeving kan bestaan uit iedereen waar de betreffende specialist mee samenwerkt.
Uit deze metingen ontstaat een beeld van het huidig functioneren als specialist en als mens. Dit dient als input voor het hiernavolgend coachgesprek.

Stap 2: Het IFMS coachgesprek
Het coachgesprek vindt plaats met een in communicatie gespecialiseerde coach van Centaurius.
Gespreksleiders hebben een (o.a. een ABAN, ABSG of ICR) geaccrediteerde training gevolgd.
Door te werken met een externe coach, worden geen persoonlijke banden met collega's onder druk gezet, en is er alle ruimte om in openheid te spreken.
Het IFMS-coaching gesprek dient als spiegel over het eigen functioneren, en is dus geen beoordelingsgesprek.

Bij het aangaan van de overeenkomst stemt u in met het opnemen van het gesprek met de coach, zodat de coach de inhoud kan gebruiken voor het opstellen van een samenvatting. Als u dat wenst, kunt u tijdens het gesprek aangeven dat u een kopie van het opgenomen gesprek wilt ontvangen. Deze kopie kan na afloop van het gesprek naar u worden verzonden. Nadat de samenvatting van het gesprek is gemaakt, wordt de volledige opname permanent verwijderd. Na dit punt is het niet meer mogelijk om een kopie van het gesprek te verkrijgen. U mag aan het begin van het gesprek ook duidelijk aangeven dat u liever geen opname van het gesprek wilt laten maken (art.20.3 alg voorwaarden).


Stap 3: Persoonlijk ontwikkelplan (POP) en portfolio
Een vertrouwelijk persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) wordt samen met de gesprekscoach opgesteld, waarbij de ontwikkeldoelen door de medisch specialist zelf worden geformuleerd (volgens SMART en CANMEDS) en gevolgd;
Bij een vervolg IFMS traject kan een follow-up plaats vinden, waarin de voortgang op de (eerder gemaakte) ontwikkeldoelen worden geëvalueerd.

De specialist ontvangt een schriftelijke rapportage van de resultaten.

NB: Informatie voortkomend uit IFMS is en blijft eigendom van de medisch specialist en mag niet gebruikt worden zonder toestemming van de betreffende specialist in een jaargesprek of andere vormen van overleg. Het betreft hier in ieder geval alle informatie uit de zelfevaluatie, 360 graden feedback, portfolio, het individueel evaluatiegesprek, het POP en de evaluatie.